heiden.

Deze mail krijg ik, na ongeveer 30 seconden, terug van het aartsbisdom.

Geachte Heer ,

Wanneer u beslist om niet langer katholiek te zijn, dan kan dat in ons land met volgende procedure. U schrijft een gehandtekende brief naar de pastoor van de parochie waar u gedoopt bent met de vraag om in de rand van dit register bij uw doopselregistratie te willen noteren dat u niet langer tot de katholieke kerk wenst te behoren. Zo is voor de katholieke gemeenschap duidelijk dat u in de toekomst niet langer katholieke sacramenten wenst te ontvangen en niet in de kerk wenst begraven te worden.

Mocht u niet weten in welke kerk u gedoopt bent, dan kunt u dat – meestal – terugvinden in het trouwboekje van uw ouders. Mocht dat niet het geval zijn, dan kunt u ook een brief schrijven naar uw bisdom. U vindt de adressen van de bisdommen via http://www.kerknet.be

De priester dient gehoor te geven aan uw wens en zal u schrappen uit het register. U heeft het recht om een afspraak te maken met hem om te controleren of de schrapping gebeurd is.

In de hoop u van dienst geweest te zijn, teken ik hoogachtend,

H. G.

Zou dat nu ook iets uithalen, dat ontdopen? Krijgt de Kerk nu een beetje minder geld van de Belgische overheid? Of doe ik hiermee vooral veel moeite om een kribbel naast mijn naam te laten zetten? Ik vraag me trouwens af of ik nu echt niet in een kerk zal worden begraven. Bij deze, mannen: durf niet he.

  1. Jan M

    Goh, ik zal die al eens aan de lijn hebben gehad. Is gewoon de woordvoerder ginder, en als je mijn job doet dan weet je wel wie waar wat doet. En waarom en wanneer. En ook hoe😀

Geef een reactie

