Plaatjes (1)

Ik kan met planeetjes strooien. Gisteren kocht ik een paar superbe albums, die de wereld verdienen. Blije ik. Waarvan hier alvast het eerste.

Sufjan Stevens   Sufjan Stevens in concert   Come on feel the Illinoise

Sufjan Stevens – ‘Come on feel the Illinoise’

PlaneetjePlaneetjePlaneetjePlaneetjePlaneetje

Een werelds album over de benauwde, winderige plek waar Superman vandaan komt. Stevens’ liedjes zijn van een zo eenvoudige schoonheid dat je er ongemakkelijk van wordt. Zo bevreemdend luchtig de kinderstemmetjes en jolige refreinen, zo claustrofobisch de teksten over werkloze alcoholici en kindermoordenaars. Alsof je vanuit een boom de horizon ziet, terwijl handen naar je keel grijpen.

Geen nieuw album, wel één dat door het vanzelfsprekende ooit-zal-ik-dit-kopen al een tijd in mijn collectie ontbrak. Levensveranderende ervaringen zijn ‘John Wayne Gacy, Jr.’, ‘Chicago’ en ‘The Man Of Metropolis Steels Our Hearts’. Hou, indien overtuigd, deze meesterlijke man in de gaten: hij wil zijn levensloop van een rode draad voorzien door een album te maken over elke Amerikaanse staat. Na ‘Michigan’ en deze dus nog 48. 

Foto’s: Last.FM

Eén reactie

Geef een reactie

