Waarom kijkt niemand naar ‘Damages’?

LET OP: VERHOOGDE VERZURINGSGRAAD. Als u niet tegen eindeloos gemekker kunt, lees dan dit bericht niet en begeef u naar het dichtstbijzijnde terrasje.

94.000 kijkers. Dat haalde de dubbele aflevering van de ronduit superbe topreeks ‘Damages’ – waarin Glenn Close zich schijnbaar moeiteloos, en dus op sublieme wijze, een Golden Globe bij elkaar speelt – vorige week nog. Het gevolg is dat de lieve mensen van 2BE beslist hebben ook dat ton kijkers, of toch het gros van hen dat op maandag vroeg moet opstaan, het recht te ontzeggen naar de serie te bekijken. Vanaf nu moeten we eerst naar een futiel seksprogramma kijken, en pas daarna, way past bedtime, naar ‘Damages’. Voor wie daar nu al een slimme repliek op denkt te hebben klaarzitten: mijn videorecorder is kapot.

Dat is vanuit een economisch standpunt best te begrijpen, maar ik pleeg op zondagavond niet erg economisch te denken en ben dus verbolgen. ‘Damages’ was namelijk een van de weinige series waarvoor ik effectief de moeite deed voor de buis te gaan zitten. En te blijven zitten.

Er is trouwens iets dat ik niet begrijp. Waar kijken al die andere mensen dan naar? Naar ‘Flikken’, dat kan toch niet… Die serie is verworden tot een melkkoe van zo’n abominabel slechte kwaliteit dat weldenkende liefhebbers wel op zoek moeten naar wat lekkerders.

Niets van, zeggen die vermeende meerwaardezoekers. 1 miljoen kijkers haalt dat televisieafval nog. En de rest zal dan wel naar dat andere lelijke eendje, ‘Sara’, kijken, of op een terrasje zitten? Dat ga ik vanavond ook doen. Ze moeten niet denken dat ik mijn tijd dan maar aan een derderangs filmpje ga verspillen.

Dit doet mij terugdenken aan de glorieuze dagen waarin ik essays placht te schrijven die opkwamen voor het bedienen van minderheden door de openbare omroep. Zou Canvas ‘Damages’ ook naar het holst van de nacht verhuizen?

Of zou 2BE gewoon een probleem hebben? Wat is hun gemiddelde kijkdichtheid eigenlijk?

  1. Bartoldo

    Shame on 2BE om deze topserie naar een nachtelijk uur te brengen ! Deze serie is echt het bekijken waard maar niet op zondagavond om dit uur !!

  2. Jan

    dvd= geen reclame, kijken wanneer je zelf wil, …

    Je kan het 2BE niet kwalijk nemen, al kunnen ze natuurlijk wel een beter uur kiezen.

Geef een reactie

