The Simpsons Movie

Machtig. Grappig. Beklijvend. Schattig. Emotioneel. Cool. En: getekend. Een paar indrukken die me nog steeds bijblijven van de Simpsons-film die ik alweer twee weken geleden zag.

Nochtans was ik sceptisch. En ik was niet de enige.

Een film – nee, dé film – volgend op de langst lopende, meest bejubelde en meest succesvolle animatieserie ooit, dat kan toch nooit goed gaan? Het is verbazend hoeveel die hards ik nu hoor zeggen dat ze niet gaan kijken, omdat ze

1. ‘eruit gegroeid’ zijn;
2. vrezen dat de film slechter is dan de serie;
3. vrezen dat de humor ‘erover’ is;
4. vrezen dat het ‘niet helemaal hetzelfde is’.

 

    Wel,

    1. Uit iets als ‘The Simpsons’ kun je niet groeien. Als je het ooit goed vond, draag je het mee. Het maakt deel van je uit, van je visie op de wereld, op de VS en op humor. Meer nog, hoe ouder je wordt, hoe meer je van ‘The Simpsons’ begrijpt.
    2. Ik heb harder gelachen met de film. Het verhaal is misschien – eens je er volledig in zit – een beetje voorspelbaar, maar dat laat net ruimte voor de details, en die zijn er met hopen in de vorm van subtiele en onsubtiel-onsubtiele, maar steeds intelligente humor. Het is alleen jammer dat je sommige personages meer, en andere minder te zien krijgt dan je zou willen, maar dat geldt ook voor een doorsnee aflevering. En de film is eigenlijk een lange, over the top aflevering. Met het verhaal waar iedereen op zat te wachten.
    3. Het is Amerikaans, mensen.
    4. Uiteraard niet. Het is een film. Op een groot scherm. Langer. En dus een ander medium. En daar past de inhoud zich aan aan. Bovendien is de film gemaakt volgens hetzelfde procédé als de serie, wat zoveel wil zeggen als: met de hand. Wat dan weer een gevoel van authenticiteit geeft.

     

      Nu overtuigd?

      1. Jan

        Niet overtuigd. Heb hem gezien. Geef hem twee op vijf. Maximum. Humor? Pft, de teasers waren het leukste. Verwijzingen? Wel, ik zou wel eens een film willen zien zonder subtiele verwijzingen. Zo eentje die op zichzelf staat, en dat had ik van deze Simpsons-film wel verwacht. Nee, Ratatouille is een veel betere film.

      2. Stephane

        Ach ik heb wel genoten van de film. Het was een uiterst geschikt moment om de thesiszorgen voor een mooie 90 minuten in de bezemkast op te sluiten. Ik heb me wel aan een paar zaken geërgerd. Misschien weten jullie het al, maar de stuwende kracht achter de “bits” was een groffe doorsnede van de voornaamste schrijvers aan de serie. Naar mijn mening viel het op dat er in quasi elk grapje een bepaald aandeel/schrijver aanwezig moest met vaak een overkill als gevolg.

      Geef een reactie

