Plaatjes

Omdat ik de laatste tijd wat minder energie heb om met ingewikkelde termen gelardeerde indrukken te schrijven over mijn favorieten, doe ik het maar met een kort overzicht. Een albumoverzicht, zelfs.

Heb ik onlangs gekocht:

Vitalic – OK Cowboy

Een klassieker. Maar dan niet in de zin die uw bomma eraan geeft. Het verbaasde me dat ik elk nummer op deze wel zéér vette schijf al bleek te kennen. Vliegende poedels en Aerosmith-marina’s, voor een keer net niet tè fout. Zwaar, maar niet te degelijk.

 

Soulwax – Nite Versions

Van hetzelfde kaliber, maar dan Gentser en met meer afwisseling. Vergeet die ooit zo dikke lijn tussen onderkoelde rock en techno en vraag je af waarom we die ooit getrokken hebben. Uw bomma begrijpt er nu echt wel niets meer van.

 

Gabriel Rios – Ghostboy

Alweer Gents, maar dan met een sangria in de ene hand en de zonnecrème in de andere. De enige vorm van latin music die ik langer dan één luisterbeurt kan appreciëren, omdat deze plaat verrassend blijft. Sombrero af.

 

Carla Bruni – Quelqu’un m’a dit

Een ontdekking. Deze Italiaanse schone – een ex-model dat haar eigen nummers schrijft – blaast de laatste tijd zachtjes tederheid in mijn leven met haar hese stem. Na dertig speelbeurten gaat ze ietwat vervelen, maar dat vergeef ik haar ruimschoots omdat ze zelf de gitaar ter hand neemt.

 

The Killers – Hot Fuss

Hun eersteling. Voor- en tegenstanders van deze groep verdringen elkaar: oordeel dus vooral zelf terwijl ik nogmaals de eerste zeven nummers van ‘Hot Fuss’ opleg (waaronder twee regelrechte evergreens). Toegegeven: de rest is middelmatig. Dus 10/10 voor de eerste helft en het voordeel van de twijfel voor de tweede.

 

Massive Atack – Mezzanine

Deze had ik natuurlijk al jaren geleden moeten kopen, maar het kwam er maar niet van, omdat ik ‘m al van buiten kende. Nu zet ik ‘m nog minstens één keer per week op. Dit mag echt niet in je collectie ontbreken. Sleutelwoorden zijn vernieuwend, vernieuwend en vernieuwend.

 

Sigur Ròs – Takk…

Het beste dat deze gekke IJslanders (zijn er andere?) al hebben gemaakt, al kunnen ze nog steeds dat ietsje beter. Al weet ik niet of ik dat emotioneel aankan. Pure schoonheid, verpakt in eeuwige raadsels. Je avonden zullen nooit meer hetzelfde zijn.

 

Explosions in the sky – The earth is not a cold dead place

Voor dagen waarop de wind waait.

 

 

 

Geef een reactie

