Schrijven

Dat ik hier – om met een cliché in huis te vallen – de laatste tijd weinig schrijf, komt niet doordat ik niet schrijf. Ik ben namelijk aan het schrijven.

Dat schrijven mijn leven af en toe domineert, is niets nieuws. Dat heb ik nodig. Maar een blog… Het blijft een beetje vrijblijvend wauwelen, hoezeer je ook probeert iets interessants neer te pennen. Af en toe, als ik tijd heb – en met mijn laatste week vakantie voordat ik begin te werken heb ik die – heb ik het nodig eens echt te ‘schrijven’. Schrijver te zijn.

Dus ben ik weer aan mijn boek begonnen. Het is nutteloos vragen te stellen als ‘Waar gaat het over?’, of ‘Wanneer ben je eraan begonnen’, of ‘En ben je ook van plan dat uit te geven?’ want dat vertel ik je toch niet. Maar ik ben eraan bezig, daar ben ik best trots op en dat wou ik je even meegeven.

De voldoening is navenant: ik ben er best trots op, maar het is een beetje een eenzame bezigheid. Je vertelt er niet jan en alleman over. Dus zit ik hier met mijn kaarsje en glaasje wijn ‘schrijver’ te wezen. Heel vreemd is die gewaarwording, en waarschijnlijk van korte duur.

Dus wees gerust: ik kom bij je terug. Bij mijn publiek.

Bij wijze van tegemoetkoming wil ik je mijn openingszin wel verklappen:

Je bent lang en breed. Vaag, uitgerekt. Tintelend.

Alsof dat iets betekent.

Geef een reactie

