Wees psychopaat

Flashback: ‘Soldier Of Fortune‘. Een paar jaar geleden veroorzaakte dit spel een hetze omdat het ongelooflijk gewelddadig was: je kroop in de huid van een huurling die soldaten van het andere kamp op een zo creatief mogelijke manier moest afslachten. Toen dacht ik: ach.

Nu: ‘Manhunt 2′. Een paar jaar later, een vernieuwde tijdgeest (‘SOF’ wordt nu relatief algemeen beschouwd als aanvaardbaar), een nieuwe hetze. Je kruipt in de huid van een psychopaat en vermoordt mensen met bijlen en voorhamers. En nu ben ik wel geneigd om te zeggen: verbied het. Waarom?

Doen die symbolen je niet standaard denken aan de holocaust? Is dit niet werkelijk ziekelijk, waar ‘SOF’ nog enigszins te verdedigen was omdat je in dat spel een soldaat was en andere soldaten neerknalde, terwijl je in ‘MH2’ als psychopaat (!) onschuldige burgers puur voor het plezier moet slachten?

Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar misschien zijn er dan toch grenzen aan wat ethisch aanvaardbaar is in computerspelletjes (en bij uitbreiding: in de media), en moet dit van bovenaf worden gereguleerd.

Foto’s van: 1 en 2.

Eén reactie

  1. Pingback: Wees psychopaat (2) « voor waar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s