Kiezen: CD&V?

Deze week zal ik, om een duidelijke reden, één voor één de Vlaamse partijen onder de loep nemen. En dan vooral mijn mening over hen. Ten eerste: CD&V? Met vraagteken, ja.

Ik kan me maar niet van de indruk ontdoen dat die Leterme niet alleen wollig is, en dus wat hij zegt vier keer verpakt in schuimrubber en dan nog een keer in van die plastic met bolletjes die je kunt kapotnijpen, maar au fond eigenlijk ook helemaal niets te zeggen heeft.

Bij uitbreiding heeft ook zijn hele partij toch hoegenaamd geen kneit te zeggen? Ok, ze hebben dat Vlaams-nationalisme en zo, maar ik weet toevallig dat u dat niet interesseert. Dus waarom stemt u zo massaal op CD&V?

Zoals Vande Lanotte, die zich steeds meer ontpopt tot degege die zegt waar het op aankomt, het zegt: als je bij het Kieskompas van de Standaard telkens ‘neutraal’ invult, kom je bij CD&V uit.

Wat belangrijker is: ze zitten niet in de regering. Het wordt de trend der trends: beurtelings stemmen mensen voor A en voor Z, beurtelings zijn ze zwart en wit, voor en tegen. Als er maar potentieel iets verandert. Mensen hebben een kort geheugen.

Aan die mensen zou ik willen zeggen: vergeet niet dat er onder de CVP decennia lang niets is veranderd, dat ze allesbehalve een trendbreuk voorstellen – zelfs geen terugkeer naar het verleden, eerder een status quo. Wat ze dan ‘goed bestuur’ noemen. En dat onder paarsgroen juist heel veel veranderd is.

Al dat teruggekeer naar het verleden of stilstaan en dat niks denken en doen of lekker niet zeggen wat we denken of echt willen doen… Geef mij maar partijen die minder kinderachtig zijn en vooruit durven denken.

Update: Christendemocratie.

Geef een reactie

