Post

Update: Dit bericht catalogeer ik als ‘van verre’ verkiezingsgerelateerd, wegens ideologie.

Ik krijg al anderhalve week geen post en vind dat eigenlijk niet kunnen.

Wie weet wat ik allemaal misloop. Mijn papieren voor pc-banking: nu moet ik nog altijd naar de bank lopen. Rekeningen die ik nog niet heb betaald, omdat ik niet weet dat ze bestaan. Mijn oproepbrief voor de verkiezingen. Wie weet moet ik wel gaan ‘zitten’. Kaartjes. Brieven. Ik moet nu wel erg asociaal lijken, aangezien ik niemand antwoord. En dan heb ik nog geen abonnement op de krant (goed, die wordt vaak bedeeld door een privébedrijf, maar niet altijd). Wie weet heb ik wel iets gewonnen zonder dat ik het weet, of word ik morgen uit mijn huis gezet na drie aangetekende aanmaningen die ik niet heb ontvangen. Wie weet.

Weet je wat ik vind? Dat publieke diensten zoals de postbedeling en het openbaar vervoer gegarandeerd zouden moeten zijn. Het klinkt dictatoriaal, maar een stakingsverbod voor dergelijke diensten vind ik op zijn plaats. Want als deze diensten staken, hebben er meer mensen last van dan dat er mensen last hadden van de reden om te staken. Er zijn andere, evenwichtigere, minder egoïstische middelen om je doel te bereiken.

Waarmee ik natuurlijk meteen pleit tegen een privatisering van publieke diensten. (Ik hoor daar iemand ‘Electrabel’ en ‘lagere prijzen’ fluisteren: als men nu al eens zou beginnen met de BTW op energie te verlagen tot 6%, zoals het hoort, zouden de prijzen al een flink stuk dalen. Tot nog toe heb ik daar niet veel van gemerkt, met die zogenaamd vrije markt waarop Electrabel nog steeds een de facto monopoliepositie inneemt.)

Geef een reactie

