De 10 platen…

…die mijn leven veranderden, jawel. Nu die van StuBru naar koppige gewoonte alweer een poging doen het volledige muzieklandschap samen te vatten in 100 albums, doe ik iets soortgelijks met mijn voltallige puberale herinneringen. Want wat waren ook weer de platen die me mijn interesse in Kinderen Voor Kinderen deden vergeten?

10. Tori Amos – ‘Boys For Pele’

‘What the…’ zult u nu zeggen, maar probeert u het eerst eens: het wel zeer vreemde instrument genaamd Bösendorfer, gecombineerd met Tori’s door incest aangetaste wereldbeeld en hemels irritante stem, zal na 18 (!) nummers wel degelijk uw leefwereld hebben aangetast. Verbaasd zult u op ‘repeat’ drukken, en tien jaar later Joni Mitchell ontdekken.

Download: ‘Professional Widow’, ‘Muhammed My Friend’ en ‘Hey Jupiter’

9. Nirvana – ‘Nevermind’

Een cliché, en ik was verre van een ‘kind van de grunge’, maar ‘Nevermind’ heeft me die eerste genante momenten bezorgd die iedereen kent: je moeder komt binnen terwijl je headbangend, met een Pritt in je hand, de volumeknop nog maar wat verder naar rechts aan het draaien bent. Veel nummers blijken nu trouwens ook nog overeind te staan.

Download: ‘Come As You Are’, ‘Lithium’ en ‘Polly’

Wat staat er op 8 tot 1?

8. No Doubt – ‘Tragic Kingdom’

Niet zo geweldig, blijkt nu, maar mijn allereerste rockplaat (ik was 11), die me door zijn ska-trompetten (de enige context waarin ik trompetten kan dulden) nu nog doet denken aan de zomeravonden waarop we langer mochten opblijven. Tevens de Enige Echte plaat die me deed denken: ‘tiens, misschien hebben die Spice Girls muzikaal toch niet zoveel te bieden’.

Download: ‘Sunday Morning’, ‘Don’t Speak’ en ‘World Go Round’

6 en 7. R.E.M. – ‘Out Of Time’ en ‘Up’

Het allereerste album van R.E.M. dat ik ooit kocht was ‘Up’: het album dat bijna niet bestond omdat de groep op splitten stond. De volgorde van de liedjes klopt niet en je hebt meerdere luisterbeurten nodig om het kaf van het koren te scheiden, maar ik was meteen zo weg van de R.E.M.-sound dat ik een week later ‘Out Of Time’ kocht. Een compléét andere, want veel zonnigere plaat, met als resultaat een jarenlange R.E.M.-verslaving.

Download: ‘Suspicion, ‘Hope’ en ‘Daysleeper’ (uit ‘Up’); ‘Losing My religion’, ‘Near Wild Heaven’ en ‘Half A World Away’ (uit ‘Out Of Time’)

5. Björk – ‘Debut’

Ik heb altijd al van deze eend-elf gehouden. Maar behalve – misschien – met ‘Homogenic’ (‘Jógà’! ‘Bachelorette’!) heeft ze nooit een betere plaat gemaakt dan ‘Debut’. Zo puur Björk – voor de slechte verstaander: IJslands, experimenteel en een ongenaakbare stem – kan zelfs Björk niet meer zijn. Bovendien staan op ‘Debut’ ook wel gewoon een paar pompend aanstekelijke popsongs en daar is niks mis mee. Integendeel.

Download: ‘There’s More To Life Than This’, ‘Big Time Sensuality’ en ‘Play Dead’

4. Skunk Anansie – ‘Stoosh’

Ja, ik weet het. U denkt nu waarschijnlijk dat ik nog stééds een gefrustreerde puber ben. Maar ik blijf erbij: ik vind ‘Stoosh’ nog steeds een ijzersterke plaat. Skin is sowieso een schatje – al is ze ook behoorlijk eng – met een dijk (heb je’m?) van een stem, en daar komt nog bij dat zowat elk nummer op ‘Stoosh’ gewoon zeer straffe therapie is. Ik vind het nog altijd spijtig dat ze gesplit zijn.

Download: ‘She’s My Heroine’, ‘Hedonism’ en ‘Glorious Pop Song’

3. Placebo – ‘Without You I’m Nothing’

Waarschijnlijk het enige écht goede album dat Placebo tot nog toe heeft gemaakt – wat niet wegneemt dat ik persoonlijk ook weg ben van hun andere werk. Nijd in een enigma, verpakt in een afscheid, gewikkeld in spijt, frustratie en wanhoop, besprenkeld met schizofrenie, neusdruppels en een lichte hang naar travestie en de drang om jezelf in tl-licht te bekijken: geweldig. U moet wel fan zijn vanaf de eerste kennismaking, anders komt het nooit meer goed.

Download: ‘Pure Morning’, ‘You Don’t Care About Us’ en ‘Every You Every Me’

2. Radiohead – ‘OK Computer’

Behoeft in het geheel geen introductie. Elk nummer is perfect. Het meest intrigerende aan deze plaat is waarschijnlijk dat Thom Yorke & co. de illusie creëren een simpele popplaat te hebben gemaakt, terwijl je bij elke luisterbeurt méér hoort. Klasse (toen nog). En ook hier weer: de sfeer. Wie het de eerste keer dat-ie ‘Exit Music’ hoort, droog houdt, gelieve eens naar uw EQ te laten kijken.

Download: ‘Exit Music (For A Film)’, ‘Paranoid Android’ en ‘Karma Police’

En helemaal bovenaan mijn lijst… Trrrr…

1. R.E.M. – ‘Automatic For The People’

Ik moet toegeven dat ik mijn platencollectie van R.E.M., behalve de drie nu genoemde toppers, hoe langer hoe meer stof laat vergaren, maar ‘AFTP’ blijft gewoon een knoert van een plaat, waarop het ene geniale nummer het andere verdrumt. Vooral de manier waarop de band – die op het hoogtepunt van zijn kunnen was en nadien dan ook jammerlijk de kwalitatieve dieperik in dook – per nummer een geheel andere (meestal aan het melancholische grenzende) sfeer oproept, is niet te imiteren. Waarschijnlijk vind ik dit de beste plaat die ik ooit heb gehoord. Waarschíjnlijk, mensen.

Download: ‘Drive’, ‘Man On The Moon’, ‘Nightswimming’ en ‘Find The River’

Geef een reactie

