Kieskompas

De verkiezingen naderen en daarmee zwelt bijhorende koorts aan. Massaal vragen Belgen zich af op welk bolletje ze 10 juni hun elektronische pen zullen richten. Geen nood: voor verloren schapen en politiek geïnteresseerden is er nu een wetenschappelijke versie van ‘Doe de stemtest’: het kieskompas van de K.U.Leuven en ‘De Standaard’.

Volgens dat onderzoek lijkt mijn politieke gezindte het meest op die van Spirit, met een inhoudelijke overeenkomst van 74%. Een beetje vreemd is dat mijn overeenkomst met sp.a 79% – en dus meer – bedraagt: duidt het kieskompas vooral kleinere partijen aan? Komt dit doordat kleinere partijen vaker een uitgesproken mening hebben? Een vraag die zich stelt, zowaar.

Hoe dan ook kan ik me in deze uitslag wel vinden. Niet dat ik spiritist tot in de kist ben, maar kom. Toch een (s)linkse jongen, blijkbaar. En dat ik het verst af sta van VB en al wat zich rechts noemt (of het gewoon nog steeds is, maar het niet meer durft te zeggen), is geen verrassing.

Bij liberale Luc kunt u overigens discussiëren over de keuze van de assen waarop uw meningen worden uitgesmeerd: volgens Luc klopt er namelijk vanalles niet met het opzet van het onderzoek. Zie ook mijn ongezouten mening in zijn reacties.

Naar een idee van.

  1. J. Laros

    Geachte,

    “Volgens dat onderzoek lijkt mijn politieke gezindte het meest op die van Spirit, met een inhoudelijke overeenkomst van 74%. Een beetje vreemd is dat mijn overeenkomst met sp.a 79% – en dus meer – bedraagt: duidt het kieskompas vooral kleinere partijen aan?”

    Neen, de reden voor deze schijnbare onlogica is de volgende:

    Als u in het politieke landschap dicht bij een partij staat, dan duidt dat er op dat u gemiddeld ongeveer even economisch links of rechts en groen-progressief-libertair of traditioneel-conservatief-gemeenschapsgezind bent als die partij. Maar het is een gemiddelde, het kan dus zijn dat u op de ene stelling linkser en bij de andere juist rechtser bent dan de partij waar u het dichtst bij staat. Gemiddeld komt u dan wel op een positie uit dicht bij deze partij, maar uw inhoudelijke overeenstemming is wat lager.

    Voor aanvullende vragen kunt u vanzelfsprekend ook bij ons terecht!

    Vriendelijke groet en dank voor uw interesse in Kieskompas,

    J. Laros
    Inhoudelijke ondersteuning Kieskompas

  2. joen

    @ J. Laros (dat geachte en zo hoeft niet, hoor):

    Dat begrijp ik nog steeds niet goed (ik hoor maar half). Bedoelt u nu dat bepaalde extreme antwoorden eruit worden gefilterd? Of dat het percentage dat je te zien krijgt niet is gebaseerd op je antwoorden? Ik neem toch aan dat mijn ‘inhoudelijke overeenstemming’ met een partij en het feit dat ik er ‘gemiddeld dichtbij sta’ op dezelfde feiten gebaseerd zijn?

    Waarmee ik eigenlijk gewoon bedoel dat ik nog steeds niet begrijp waarom mijn positie en percentage niet overeenstemmen.

  3. J. Laros

    Nee, er worden zeker geen antwoorden ‘uitgefilterd’. U moet het als volgt zien: als u consequent ‘neutraal’ kiest en een fictieve partij X consequent ‘mee eens’, dan is uw inhoudelijke overeenkomst met X 75%. Uw positie op het assenstelsel is exact in het midden, waar de assen elkaar kruisen (neutraal is immers positie 0). Partij X zal echter ook heel dichtbij u zitten. Dat komt omdat de partij het midden houdt tussen links en rechts en tussen GPL en TNG. Dat is dus duidelijk iets anders dan inhoudelijke overeenkomst! Immers, om op dezelfde positie in het spectrum uit te komen zijn immers talrijke antwoordreeksen mogelijk…. De inhoudelijke overeenkomst met partijen die dichtbij elkaar zitten, kan daarom sterk verschillen (maar niet noodzakerlijkwijs!)
    Ik hoop dat ik u vraag hiermee afdoende heb beantwoord..?

  4. Pingback: Links, linkser « voor waar.

Geef een reactie

