Buscemi – Retro Nuevo

Voor alle duidelijkheid: ik ben nooit een bijzonder grote fan geweest van Buscemi. Zwoele ritmes zeggen een noorders mens als ik sowieso niet veel en overgeproducete doorslagjes van dergelijke ritmes, slechts matig gelardeerd met melodie, tekst of ballen, nog minder. Dat is ook de reden waarom ik steevast de helft van de liedjes op ‘Retro Nuevo’, de nieuwe Buscemi, oversla.

Dat wist ik natuurlijk op voorhand en toch kocht ik de plaat – omdat mijn vriend wel van zwoele ritmes houdt, maar ook omdat single ‘Sahib Balkan’ wél tekst, melodie en ballen heeft. ‘Sahib Balkan’ heeft zelfs alles wat een geniaal lied moet hebben: een oorwurm, een daverend ritme en humor. Jammer genoeg beperkt de rest van het album zich tot een vrij zoutloze mix van onderkoelde latino-lounge, die eerder lijkt te zijn gemaakt om bij het mooie hoesje te passen dan om zich als een weldadige bron van luistergenot in je gehoorgang te nestelen. De titel van de plaat past trouwens perfect bij het geluid: nieuwe retro, niks verniewends dus. Oude bekenden in postmoderne kleedjes.

Uitzonderingen zijn de nummers die je je na drie luisterbeurten nog herinnert (wat, lijkt me, een minimale voorwaarde is om echt goed te kunnen worden genoemd). ‘Jazz Jumper’ – dat je bekend zal voorkomen – is er zo eentje, en die andere single ‘Bollywood Swing King’ ook. Verder is het vrees ik een beetje grasduinen op zoek naar lekkers: ‘Brasileiras’ valt mee maar na twee minuten ook tegen en ‘Nothing To Worry About’ is een verdienstelijke poging om de luisteraar onder te dompelen in een zonnige waterpoel. Of dat een goede zaak is, maakt u zelf uit. De rest van de nummers, ‘Collapsing In An Elegant Way’ op kop, zijn ronduit vermoeiend en stuk voor stuk te lang naar mijn zin.

Niettemin is ‘Retro Nuevo’ uitermate geschikt als chiller tijdens op sangria drijvende gesprekken of als trage partymaker op een door lampions verlichte dronken barbeque: uitstekend auditief behang met hier en daar een herkenbare meezinger. Waarna je een feestplaat met ballen opzet en de sfeer er écht in komt.

Geef een reactie

