‘Ik ben blij dat hij dood is’, zei ze

Bent u het er met mij over eens dat de politie (onrechtstreeks) een maatschappelijk mandaat heeft? De taak om de orde in de samenleving te handhaven door (al dan niet sociale) breuklijnen te lijmen en wederzijds begrip te bevorderen? Zet uw haren dan alvast recht voor dit verhaal. Die van mij zijn ten berge gerezen.

Eergisteren werd ik officieel inwoner van Gent. Voor dat heuglijke feit zich kon voltrekken, moest – volgens de wet en zo – een wijkagent eerst ‘een vaststelling van woonplaats komen doen’. Met andere woorden: eergisteren stond er opeens een wijkagent in mijn woonkamer om te kijken of dit inderdaad mijn woonkamer was. Daarbij vond de wijkagent in kwestie het noodzakelijk haar visie op de mensheid uit de doeken te doen… en leerde ik een aantal dingen – allemaal op nog geen tien minuten tijd – die ik liever niet had geweten.


Bedelaars en Turken

‘Woon je hier alleen?’ vroeg ze.
‘Nee, met hem,’ zei ik, wijzend op mijn gelijkslachtige woongenoot. Dat bracht haar volstrekt niet van slag. Ik dacht: ‘goed’.

‘Wat voor werk doe je?’ vroeg ze.
‘Ik ben nog werkzoekend,’ zei ik, ‘althans officieel.’ Het is enigszins vreemd om dat te zeggen, dat besef ik. Dat vond ook de wijkagent:
‘Wat bedoel je daarmee?’
‘Dat ik,’ zei ik, ‘af en toe interimwerk verricht, waardoor mijn wachttijd niet wordt onderbroken.’ Grappend voegde ik daaraan toe: ‘Ja, ik werk in het zwart. Haha.’
Waarop ze olijk meelachte en zei: ‘Ik heb liever dat ze dat doen, dan op straat rond te lopen. Van die bedelaars en zo, allez, ik bedoel maar hé.’ Ik had er het raden naar wat ze bedoelde.

‘Wie is de huiseigenaar?’ vroeg ze. ‘Is dat genen Turk?’
‘Dat is meneer ****, die toevallig Turks is,’ zei ik. ‘Hoezo?’
‘En is dat hier wat in orde?’ Intussen keek ze met een vies gezicht om zich heen, alsof er drek uit het pafond kon komen lopen. Turkse drek.
‘Meneer **** heeft zich bediend van de goedkoopste materialen die je kunt vinden,’ zei ik, ‘waardoor we af en toe wel eens een klink vasthebben en de bel blijft hangen. Maar dat doet iedere huisbaas, nietwaar.’
De uitdrukking van ‘eikes, we hebben het over Turken’ in haar gezicht kreeg twee extra dimensies: één van verbazing en één van verontwaardiging.
‘Maar nee gij,’ zei ze. ‘Dat is omdat dat nen Turk is!’

Moord

‘Dat is omdat dat nen Turk is,’ zei ze doodernstig. ‘Valt dat wat mee? Nen Turk als huisbaas?’
Ik antwoordde niet, te druk bezig te bedenken wat ik hier in godsnaam op kón zeggen. Intussen zag ik haar samenzweerderig in de richting van de slaapkamer kijken:
‘Hier zit er toch gene verstopt hé? Anders word ik nog vermoord.’
Dat zei ze dus echt. Alsof het de normaalste en grappigste mop van de wereld was; alsof ze, op een familiefeest of barkruk, steevast succes oogstte met deze giller.
Lafweg glimlachte ik zuur. Ik had iets moeten zeggen, maar ik stond met de tong aan de grond genageld.

‘Hier is trouwens een moord gepleegd he,’ ging ze doodgemoedereerd verder, terwijl ik op mijn tong moest bijten om niet te zeggen: Wilt u nu mijn huis verlaten? Ik had het moeten doen.
‘Een moord? Echt?’ perste ik eruit.
‘Jaja, een moord, in de Bennesteeg. Diene van de tattooshop heeft zijn vriendin vermoord. Negentien jaar was ze. Hij was natuurlijk stoned, en dan heeft hij haar maar gewurgd.’
‘Wat erg,’ piepte ik.
‘Ja, en dan heeft hij zelfmoord gepleegd,’ fulmineerde ze. ‘Ik bedoel, gelukkig maar hé. Ik ben blij dat hij dood is, anders komt zoiets in de maatschappij en dan zitten wij ermee.’

Na deze voltreffer besloot ik niet meer te luisteren. Mijn hart was geraakt en bloedend stortte ik ter aarde neer.
Vijf minuten later vertrok ze en dacht ik aan breuklijnen, vrede en maatschappelijke mandaten. Ik dacht: stel dat deze wijkagent bij iedereen hetzelfde verhaal afsteekt. Wat voor ongelooflijk grote rol moet zij dan niet hebben in de verzuring van deze wijk?

Een doembeeld. Wat als wel meer – laat staan: de meeste – mensen bij de politie dergelijke denkbeelden hanteren? Wat moeten we dan doen?

  1. fakesnake

    Schitterend, ik voelde die agente al, te dik gekleed doelloos blijven hangen, en dan krijg je schrik dat je lichaamstaal iets anders vertelt dan wat je zegt. Een deel zegt; bied iets aan, de rest van je hersenen neemt onmiddellijk controle over waardoor je plots luidop NEEN eruit floept.

  2. KUTAPEN

    kus me kloteuh stomme turken en mocros
    keer terug naar jullie land in plaats van te zagen over de politie.
    ze zijn er om jullie in de bak te steken en wij echte hollanders, belgen, in een woord BLANK te beschermen tegen jullie kutapen

  3. joen

    Het is dat ik niet graag censureer, beste “Kutapen”. Anders had ik uw niet zo fijnzinnige bericht gewist. Maar gelieve nooit meer iets te posten op dit blog. Uw kleingeestige gewauwel schokt, maar interesseert me niet.

  4. Bert

    Beste Joen

    Mij schokt dit helemaal niet, ik sta er zelf niet van verbaasd van. Dit soort uitlatingen hebben een zekere waarde. Doordat we deze te horen krijgen weten we wat er in de hoofden van deze “mensen omgaat”. Dit geeft ons de kans te reageren, de kans om ons te wapenen tegen dit soort onzin, dat hoogstwaarschijnlijk te wijten is aan opvoeding of ervaring. Je moet het er niet mee eens zijn, maar het is een feit, ze zijn er die uitlatingen. Ons verstoppen, opsluiten en geen kranten lezen zal niets oplossen. Misschien kan je op een forum als dit zo iemand laten inzien dat het ook anders kan.
    En wat Vreemdelingen betreft, ja ook ik stoor mij aan vreemdelingen, maar dit zijn een ander soort vreemdelingen. Niet de Turkse Belg of de Marrokaanse Belg, niet de Pool of de Roemeen.. neen, alle zich niet aanpassende inwoners van dit land zowel Belgen als Hollanders, Duitsers Turken Chinezen enz… zij die zich geroepen voelen om het ons eens moeilijk te maken, die stelen en liegen en bedriegen. Dat zijn de echte “Vreemdelingen” Die zouden we weg moeten sturen. De vraag is alleen naar waar.

    Verdraagzaamheid heeft ook zijn grenzen, maar zolang er dialoog mogelijk is, is de grens niet bereikt.

    En tenslotte

    Kutapen is een ras van onzekere mensen die zich graag verschuilen achter een zeer hoogstaande literaire omschrijving, eentje die duidelijk maakt hoe ze denken. Maar dit blanke ras gaat wel elk jaar naar de Turkse riviera om te bruinen???
    Blijkbaar is elk ras voor dit prachtig exemplaar van een Homo Sapiens een “kutaap” hemzelf incluis.
    En Kutaap, neen ik heb niet gezegd dat je een homofiel bent.

    mvg

    bert

Geef een reactie

