Comedy in Le Bal Infernal

Voor het eerst zette ik gisteren voet in humorkot Le Bal Infernal. Ik was dus, zoals het een comedykuiken betaamt, nieuwsgierig, wantrouwig en bereid tot lachen. Dat bleek allemaal een bevredigend staartje te krijgen.

Wat je in café Le Bal Infernal te slikken krijgt bestaat uit twee hoofdschotels: een vertrouwd patatten-met-worst van de erop los improviserende en u uiteraard welbekende Lunatics om te beginnen, een verrassingsflambé door een nobel onbekende staande grapjas na de pauze.

Stand up comedy in de ruime zin van het woord dan wel, want deze week was de hoofdvogel, of all things, een goochelaar met semi-grappige allures. Staan deed-ie wel, maar de grappen van Luc Apers (foto) waren met momenten zo belegen als tenenkaas, net als de aard van zijn goocheltrucs. De aard van, zeg ik, want de manier waarop was wel geinig. Hell, ik had nog nooit een goochelaar aan het werk gezien. Normaal gaan mijn tenen krullen bij het horen van de woorden ‘konijn’ en ‘hoed’. Maar Apers deed een fles whiskey in een krant verdwijnen. Hij legde zijn getover uit aan het publiek en dan nog nam hij het bij de neus. Negentiende-eeuws divertissement, dacht ik. Geen Copperfield, wel goed in kaarten en ‘balletje balletje’. Leuk zonder meer.

Dan die Lunatics: op een humorloze enkeling na stuk voor stuk übertalenten die bij momenten niet zouden misstaan in een Vlaams ‘Whose line is it anyway?’. Vooral rochelend achterbuurttype Michaël en debuterende mus Koen vond ik erg geestverruimend. Natuurlijk zie je het publiek ineenkrimpen bij de woorden ‘meedoen’ en ‘kom eens naar voren’ en mislukten er even veel sketches als er geslaagd waren, maar ik lachte voor ik er erg in had. Daar betaalt u toch die tweeënhalve euro voor, elke dinsdag om half 10 in Le bal Infernal, op de Vrijdagmarkt in Gent? U moet wel bereid zijn op de grond te zitten.

Geef een reactie

