Drie om te eurovizien

Ik kom er rijkelijk laat mee aanzetten, maar ik ben een doorgewinterde Eurovisiefan.

Hoewel het obligate Belgische kattengekweel dit jaar alwéér het onderspit moest delven in de halve finale en de even obligate koppijn veroorzakende robottravestie uit Oekraïne een tweede plaats haalde (*kots*), merk ik dat ik dit jaar achteraf opmerkelijk veel liedjes heb gedownload. Met andere woorden: de kwaliteit was vrij hoog, vooral van de Oost-Europese inzendingen.

Deze drie staan bij mij, in willekeurige volgorde, al dagen op repeat.

1. Slovenië: Alenka Gotar met ‘Cvet Z Yuga’

Een bloem uit het zuiden met een prachtige operastem en een lied dat je wegblaast. Eindigde, alle voorspellingen ten spijt, op de 15de plaats.

2. Georgië: Sopho met ‘Visionary Dream’

Een serieuze discohit, als het van mij afhangt. Björk in de taïga, anyone? Georgië is trouwens moooooi. Werd 12de.

3. Zweden: The Ark met ‘The Worrying Kind’

Het lied is niet alleen van Abba maar ook van elke andere popgroep uit de jaren 70 gestolen, maar het maakt me blij. Het is ook heerlijk ‘dubbel’: vrolijk in vorm, met een tekst die het anderzijds verraadt. En de zanger is grappig. Werd pas 18de.

Geef een reactie

